• Ultima oră
Nota de plată pentru cerealele ucrainene. Agricultura României, între 2020- 2024 (episodul 5)

Nota de plată pentru cerealele ucrainene. Agricultura României, între 2020- 2024 (episodul 5)

27 august 2024
Administrația Obama a ascuns faptul că, în 2016, Rusia nu a influențat decisiv rezultatul prezidențialelor. Scopul: discreditarea victoriei lui Trump | DOCUMENTE DECLASIFICATE

Administrația Obama a ascuns faptul că, în 2016, Rusia nu a influențat decisiv rezultatul prezidențialelor. Scopul: discreditarea victoriei lui Trump | DOCUMENTE DECLASIFICATE

19 iulie 2025
Uniunea Europeană a adoptat noi sancțiuni împotriva Rusiei. Se așteaptă și decizia SUA

Uniunea Europeană a adoptat noi sancțiuni împotriva Rusiei. Se așteaptă și decizia SUA

19 iulie 2025
Ciclismul a intrat în epoca „Big Four”: Pogacar, Vingegaard, Van der Poel, Evenepoel. Cea mai bună generație din istorie?

Ciclismul a intrat în epoca „Big Four”: Pogacar, Vingegaard, Van der Poel, Evenepoel. Cea mai bună generație din istorie?

18 iulie 2025
Partidul „România în Acțiune” solicită revenirea la alegerea primarilor în două tururi

„Guvernanții vor să deturneze atenția publică de la sinecuri, contracte păguboase și politizarea excesivă a administrației centrale”

18 iulie 2025
Germania a primit verde de la Comisia Europeană să își crească deficitul bugetar. Investiții majore în apărare și creșterea competitivității

Germania a primit verde de la Comisia Europeană să își crească deficitul bugetar. Investiții majore în apărare și creșterea competitivității

19 iulie 2025
FRANȚA: Guvernul Bayrou riscă să pice la a noua moțiune. Ce viitor mai are macronismul și ce reașezări au loc pentru prezidențialele din 2027

FRANȚA: Guvernul Bayrou riscă să pice la a noua moțiune. Ce viitor mai are macronismul și ce reașezări au loc pentru prezidențialele din 2027

18 iulie 2025
Marea Britanie se reapropie de Uniunea Europeană. Ce pierde SUA și care este poziția administrației Trump (II) | ANALIZĂ

Marea Britanie se reapropie de Uniunea Europeană. Ce pierde SUA și care este poziția administrației Trump (II) | ANALIZĂ

16 iulie 2025
Rețeaua „Telegram” care alimentează propaganda pro-Kremlin în Republica Moldova

Rețeaua „Telegram” care alimentează propaganda pro-Kremlin în Republica Moldova

16 iulie 2025
Țările europene discută în culise despre retragerea americană de pe continent

Trump și-a pierdut răbdarea cu Putin. Liderul SUA negociază cu degetul pe trăgaci

15 iulie 2025
„Interdicția decisă de România împotriva lui Ion Ceban îl va ajuta în alegeri. Va fi perceput ca alternativa viabilă la PAS și Maia Sandu”

„Interdicția decisă de România împotriva lui Ion Ceban îl va ajuta în alegeri. Va fi perceput ca alternativa viabilă la PAS și Maia Sandu”

15 iulie 2025
Marea Britanie și Uniunea Europeană, o interdependență strategică care se accentuează (I) | ANALIZĂ

Marea Britanie și Uniunea Europeană, o interdependență strategică care se accentuează (I) | ANALIZĂ

16 iulie 2025
Dosarul Epstein, scandalul care-l poate înfunda pe Trump

Dosarul Epstein, scandalul care-l poate înfunda pe Trump

15 iulie 2025
  • Despre noi
  • Politica de confidențialitate
  • Publicitate
  • Contact
EUR5.0736
USD4.3612
sâmbătă, 19 iulie 2025
loader-image
București, RO
12:09 pm
weather icon 27°C | °F
Feels like 27°C | °F° cer senin
L: 26° H: 27°
Humidity 41 %
Pressure 1011 hPa
Wind 15 Km/h W
Wind Gust 0 Km/h
UV Index 0
Precipitation 0 mm
Clouds 0%
Rain Chance 0%
Snow 0
Visibility 10 km
Sunrise 5:48 am
Sunset 8:54 pm
Daily ForecastHourly Forecast
Today
weather icon
26°27°°C | °F 0 mm 0% 15 Km/h 39 % 1011 hPa 0 mm/h
Tomorrow
weather icon
19°36°°C | °F 0 mm 0% 14 Km/h 55 % 1010 hPa 0 mm/h
luni
weather icon
23°40°°C | °F 0 mm 0% 12 Km/h 37 % 1008 hPa 0 mm/h
marți
weather icon
25°39°°C | °F 0 mm 0% 21 Km/h 37 % 1009 hPa 0 mm/h
miercuri
weather icon
24°37°°C | °F 0.2 mm 20% 28 Km/h 61 % 1013 hPa 0 mm/h
Independent news
  • Home
  • Breaking News
  • Actualitate
    • Politică
    • Economie
    • Internațional
    • România mea
    • Investigații
    • Sport
  • Focus
    • Prim Plan
    • Mediu
    • Tech
    • Sănătate
    • Life style
    • Cultură
    • Educație
    • Real Estate
  • Rep. Moldova
    • Rep. Moldova
  • Punctul de fierbere
Niciun rezultat
Vezi toate rezultatele
Independent news
Niciun rezultat
Vezi toate rezultatele
Home Articol principal

Nota de plată pentru cerealele ucrainene. Agricultura României, între 2020- 2024 (episodul 5)

Petrecerea s-a terminat însă nimeni nu dorea să vadă finalul. Lumina a început să se stingă. Și va atenționez că urmează foarte multe cifre.

Cezar Gheorghe de Cezar Gheorghe
27 august 2024
in Articol principal, Economie
Timp de citire: 6 min de citit
481 20
0
Nota de plată pentru cerealele ucrainene. Agricultura României, între 2020- 2024 (episodul 5)
975
SHARES
2.8k
VIEWS
Distribuie pe FacebookDistribuie pe XDistribuie pe LinkedIn

Începând din luna iulie 2022 lucrurile au început să ia altă turnură. Fluxurile ucrainene de marfă au început să se miște mult mai amplu.

Prin România, prin Black Sea Deal (acordul semnat de Ucraina cu ONU, girat de Turcia, care a început să funcționeze în paralel cu acordul semnat de Rusia cu ONU, de asemenea girat de Turcia – JCC Istanbul) prin canalul Sulina Reni și Izmail), prin Polonia, Ungaria, Bulgaria și Slovacia.

În cifre absolute, tranzitul ucrainean prin România a fost mai mare decât exportul lor prin JCC Black Sea Deal JCC Istanbul (coridorul prin care se transferau mărfurile dinspre Odessa-Pivnyi- Chornomorsk înspre inspecția efectuată de Rusia la Istanbul).

  • Tranzitul prin România în perioada 15 martie 2022- 25 iunie 2024 a fost de 37.909.000 tone, față de 32.856.000 prin Grain Deal JCC, adică 115%.
  • Tranzitul prin România față de liniile de solidaritate deschise cu celelalte 4 țări de proximitate – Polonia, Ungaria, Slovacia și Bulgaria – a avut o pondere de 49%. Din total 77.908.000 tone, 37.909.000 tone au traversat prin România.
  • Din total export al Ucrainei în perioada 1 martie 2024 – 31 ianuarie 2024, 34% au traversat România, 110.764.000 tone export Ucraina, din care 37.909.000 au trecut prin țară noastră.

Ce a însemnat pentru România acest lucru?

În primul rând o logistică capturată efectiv de mărfurile ucrainene, ceea ce a condus la o scădere gravă a disponibilității acestora. Nu se găseau trenuri, autocamioane, barje. În Reni s-a scufundat o barjă românească construită la 1907.

Costul logistic a început să fie extrem de prohibitiv. Dacă înainte de invazie aveam un cost logistic din vestul României până în Portul Constanța de 22 euro/ tonă, în această perioada prețul era de 35 euro/tonă de marfă transferată cu trenurile.

Transportul fluvial a crescut în materie de costuri, de la 14-16 euro/tonă pe relația Corabia- Constanța, la un halucinant 34-35 euro. Transportul auto pe o relație de 170 de km a urcat de la 17 euro la 27-28 euro/tonă.

Citește și:

Agricultura României, între 2020 – 2024. Episodul 1: Tun de 7-8 milioane de euro în vremea Covidului

Agricultura României, între 2020 – 2024. Episodul 2: Cum a gestionat Guvernul, în mod dezastruos, seceta din 2020

Agricultura României, între 2020 – 2024. Episodul 3: Un an ce nu se va mai întoarce niciodată

Criza cerealelor ucrainene din 2022. Agricultura României, între 2020 – 2024 (episodul 4)

Cum au fost decapitalizate prețurile mărfurilor

De ce punctez aceste lucruri? Ca să înțelegem cum au fost decapitalizate prețurile mărfurilor.

Fermierii și comercianți doreau să transporte mărfurile. Însă ucrainenii plăteau mai bine și astfel au capturat logistică românească. Din prețul mărfurilor la poarta fermei, în paritatea FCA, acum se scădeau mult mai mulți bani față de cât se cota înainte de invazie. Diferențe extrem de mari nu mai alimentau conturile fermierilor.

Portul Constanța a devenit o redută aglomerată. Șiruri interminabile de autocamioane ucrainene, moldovenești și românești angajate de mărfurile ucrainene, formau cozi de circa 15-17 km pe A2.

Șiruri de 300- 400- 500 de barje așteptau spre transfer pe navele ce soseau în Portul Constanța, blocând astfel descărcarea autocamioanelor și a trenurilor.

Totul genera întârzieri și adăugau costuri pe fiecare mijloc de transport marfă. Să nu mai vorbim despre incidente. Scandaluri și bătăi cu săbii între șoferii ucraineni și cei români. Trenuri răsturnate pe traseul dinspre Dornești și Constanța. Barje scufundate la Reni și atacate de drone rusești.

Nimeni nu a mișcat un deget, nicio autoritate. Nimeni nu a dorit să preia propunerile noastre de soluții, atent construite și elaborate cu discernământ. Degeaba, totul în zadar. Factorii erau ocupați cu altceva decât cu interesul de a proteja România.

Evaziunea a atins cote incredibile

Mărfurile ucrainene se vindeau pe teritoriul României fără a fi controlate în frontieră din punct de vedere documentar, din punct de vedere calitativ și nu în cele din urmă cantitativ.

  • Se prezentau în vamă facturi înjumătățite ca valoare, acest lucru fiind în mod clar o evazionare a bazei de impunere TVA de 9%.
  • Camioanele circulau supratonat. Adică, în loc de 25 tone NETTO, ele circulau cu până la 40 tone NETTO. Au distrus efectiv infrastructura rutieră a României, nu au plătit taxe și dacă vă întrebați de ce a cedat lucrarea podului între Galați și Brăila, aveți un răspuns acum.
  • Mărfurile erau vândute la negru, în multe cazuri, către comercianții locali, procesatori și, de ce nu, unii fermieri ce sperau astfel să conglomereze originea ucraineană cu marfă românească spre a avea cota mai mare de profit.

Nimeni nu a mișcat un deget. Fermierii strigau că nu își pot mișca mărfurile, blocajul logistic era evident, dar nimeni nu a făcut nimic altceva decât gesturi de supunere către Bruxelles. Într-o logică oarbă și distructivă la adresa României.

Importurile ucrainene au continuat

Iar în România, în perioada 1 martie 2024- 1 mai 2024, când a fost introdusă interdicția de import pentru grâu, porumb, semințe de floarea soarelui și răpită (tardivă și efectuată la presiuni imense ale fermierilor) s-au înregistrat importuri de peste 5 milioane tone. Mai precis: 5.333.000 tone.

Piață locală are un consum anual de circa 10 milioane de tone. Grâu, porumb, rapită, orz și semințe de floarea soarelui.

Știți ce înseamnă asta? Că efectiv marfa ucraineană a înlocuit jumătate, adică 50% din producția locală în consum.

Diferența a rămas captivă logistic în depozite sau a fost vândută cu prețuri diminuate extrem de mult din cauza distorsiunii create de presiunea mărfurilor ucrainene oferite în România la prețuri extrem de mici.

Iar domnul președinte Iohannis ne spunea, învârtindu-și verigheta pe deget, că nu există distorsiune ucraineană în România.

Ba susținea că Ucraina nu a dragat Canalul Bîstroe. Însă adevărul vine întotdeauna după ține, chiar dacă-l negi.

  • Ucraina a dragat Canalul Bistroe, de la 6 metri, la 8.5 metri, pentru a permite navelor cu pescaj mare să intre în șenalul navigabil. Chiar ucrainenii au recunoscut acest lucru într-un webinar comun comercial, însă Președintele nostru a negat.
  • Ucraina a declarat că cel mai mare și bun client al lor pentru mărfurile agricole a fost România, exact la o zi după ce Președintele nostru a susținut că nu a existat distorsiune.

Și din nou am asistat la o conjuratie a tăcerii. Chiar și după instituirea interdicției la import, mărfurile ucrainene au continuat să curgă în România. Toate autoritățile au negat acest lucru. Însă din 31 mai 2023 până la 10 octombrie 2023, în România au fost importate 1.295.000 tone.

De ce acest lucru?

Când aveam o lege în vigoare? Simplu, pentru că au fost lăsate portițe în mod deliberat. O singură frază în lege și anume: „Prevederile nu se aplică contractelor încheiate înainte de 01.05.2023”. Undă verde pentru ocolirea legislației. Pentru că toate contractele existente au primit amendamente ce prelungeau perioadele de livrare și, mai mult decât atât, suplimentau cantitățile existente deja în contract.

Cum poți defini lipsa de acțiune, deși am prezentat norme ce trebuiau aplicate la momentul respectiv?

În care am spus că trebuiau înregistrate contractele existente la 1 mai 2023, exact așa cum erau ele, fără niciun amendament și fără nicio suplimentare a cantităților contractuale.

Un audit efectiv pentru toți importatorii. Ce trebuia efectuat în perioada premergătoare instituirii interdicției, căci altfel hârtia suportă orice, inclusiv modificări de dată. Era atât de simplu, însă nimeni nu a dorit.

Și ne referim la factorii de decizie. Și iată cum, în perioada menționată mai sus, 1 mai 2023 – 10 octombrie 2023, România, în ciuda interdicției instituite prin lege, a mai importat marfă.

Toată lumea se jura că nu intră marfă ucraineană, de la ministrul Agriculturii, la premier. Însă marfa intra. Vama a răspuns la adresa efectuată de un jurnalist din domeniu că doar 110.000 tone de marfă au intrat în țară. Însă marfă intra. O conjuratie a tăcerii și a acoperirii adevărului.

Interesele erau mult mai mari și lipsa capacității de conștientizare au fost depășite doar de incompetența celor puși să gestioneze aceste lucruri.

Tag-uri: agriculturăcerealeCezar GheorgheRomâniaUcraina
Share390Tweet244Share68
Cezar Gheorghe

Cezar Gheorghe

Cezar Gheorghe este un cunoscut expert și consultant în domeniul agribusiness-ului din România, fiind fondatorul și CEO-ul AGRIColumn, o platformă de analiză și consultanță dedicată pieței agricole. Cu o experiență vastă în sectorul agricol, Cezar Gheorghe este recunoscut pentru cunoștințele sale aprofundate despre piața cerealelor și semințelor oleaginoase.

BREAKING NEWS

Germania a primit verde de la Comisia Europeană să își crească deficitul bugetar. Investiții majore în apărare și creșterea competitivității
Breaking News

Germania a primit verde de la Comisia Europeană să își crească deficitul bugetar. Investiții majore în apărare și creșterea competitivității

19 iulie 2025

INTERNAȚIONAL

Germania a primit verde de la Comisia Europeană să își crească deficitul bugetar. Investiții majore în apărare și creșterea competitivității
Breaking News

Germania a primit verde de la Comisia Europeană să își crească deficitul bugetar. Investiții majore în apărare și creșterea competitivității

de Vlad Dima
19 iulie 2025
0

Dorința Germaniei de a deveni liderul incontestabil al Europei pare că e mai aproape de realitate. Guvernul de la Berlin...

ECONOMIE

Economist: Chiar dacă deficitul scade la 7%, România are nevoie să se împrumute anul acesta 45 de miliarde de euro
Breaking News

Economist: Chiar dacă deficitul scade la 7%, România are nevoie să se împrumute anul acesta 45 de miliarde de euro

23 iunie 2025
Independent news

Copyright © 2024
Independent news

Parteneri:

Meniu Site

  • Despre noi
  • Politica de confidențialitate
  • Publicitate
  • Contact

Urmărește-ne

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Niciun rezultat
Vezi toate rezultatele
  • Home
  • Breaking News
  • Actualitate
    • Economie
    • Internațional
    • România mea
    • Investigații
    • Sport
  • Focus
    • Prim Plan
    • Mediu
    • Tech
    • Sănătate
    • Life style
    • Cultură
    • Educație
  • Punctul de fierbere

Copyright © 2024
Independent news

Parteneri: