Statuia din bronz din epoca sovietică din Tallinn a fost mutată cu mult timp în urmă, dar atacul cibernetic pe care l-a precipitat în 2007 a schimbat radical abordarea NATO în materie de securitate colectivă, scrie Ciprian Clipa, ofițer român, într-o analiză pentru publicația americană online „The Small Wars Journal”.
Când hackerii legați de Rusia au paralizat infrastructura digitală a Estoniei în urma revoltelor provocate de mutarea controversată, membrii NATO au fost nevoiți să accepte faptul că Articolul 5, piatra de temelie a apărării colective, a fost conceput pentru a răspunde amenințărilor convenționale – cum ar fi tancurile care trec granițele statelor membre – și nu atacurilor hibride ambigue.
Dar la ce mai folosea acum împotriva unor dușmani care puteau folosi tastaturile, tensiunile etnice și navele comerciale ca arme pentru a obține un efect strategic, chiar fără a trage un singur foc?
Astăzi, în contextul în care atacurile hibride rusești împotriva membrilor NATO aproape s-au triplat, Alianța se confruntă cu o întrebare urgentă: cum ar trebui să evolueze apărarea colectivă atunci când adversarii acționează în mod deliberat în zona gri dintre război și pace? Răspunsul necesită o regândire a Articolului 5, nu prin abandonarea principiilor sale, ci prin adaptarea aplicării sale pentru a face față amenințărilor din ce în ce mai hibride, persistente și ambigue.
Regiunea extinsă a Mării Negre ca laborator de război hibrid
Doctrina militară rusă consideră războiul hibrid (гибридная война, gibridnaya voina) o strategie sistematică care integrează forțele convenționale și de operațiuni speciale, atacurile cibernetice și electronice, operațiunile informațional-psihologice, coerciunea economică, subversiunea politică, manipularea energiei și forțele proxy pentru a atinge obiective strategice, menținând în același timp o negare plauzibilă.
În timp ce asediul cibernetic din Estonia din 2007 a captat atenția mondială, Rusia a transformat de atunci regiunea largă a Mării Negre în principalul său laborator pentru perfecționarea tacticii războiului hibrid. Operațiunile cibernetice și cinetice sincronizate din 2008 împotriva Georgiei au demonstrat evoluția strategiei Moscovei, în special prin combinarea forței militare tradiționale cu atacuri digitale pentru a multiplica efectele strategice. Ucraina a devenit următorul teren de testare. Odată cu invazia secretă a Crimeei din 2014, Kremlinul a dezvăluit o abordare hibridă perfecționată până la perfecțiune estetică: „omuleți verzi” care au apărut fără însemne distinctive, război informațional îndreptat împotriva minorităților etnice vorbitoare de limbă rusă și operațiuni cibernetice în Zelenopillya care au perturbat semnalele radio militare ucrainene, lăsând două batalioane ca ținte pentru atacuri de artilerie în masă în câteva minute. Aceste activități au fost doar începutul evoluției războiului hibrid al Rusiei.
Poate că cea mai îngrijorătoare evoluție a avut loc în România – un stat membru al NATO – în timpul alegerilor prezidențiale din 2024. Prin manipularea coordonată a TikTok, care a implicat 25.000 de conturi reactivate și sprijinul rețelelor rusești și iraniene, victoria șocantă din primul tur a ultranaționalistului pro-rus Călin Georgescu a forțat Curtea Constituțională a României să ia măsura fără precedent de a anula rezultatele alegerilor. Sofisticarea acestei „invazii algoritmice” a revelat modul în care războiul hibrid poate instala lideri favorabili Moscovei în capitalele NATO fără a trage un singur foc.
Escaladarea războiului hibrid
Campania Rusiei împotriva NATO a evoluat de la incidente izolate la ceea ce oficialii serviciilor de informații descriu acum ca o „campanie uimitor de imprudentă” de sabotaj și subversiune. Date recente relevă amploarea acesteia: 34 de atacuri înregistrate numai în 2024, care au vizat totul, de la cabluri submarine până la fabrici de arme.
Regiunea Mării Negre extinsă poartă cicatrici deosebite. În Bulgaria, explozii au zguduit depozitele de muniție ale companiei EMCO la doar câteva zile după ce Sofia a anunțat că se va alătura coaliției pentru a furniza proiectile Ucrainei. Mesajul a fost clar: sprijinirea Ucrainei are un preț. Operațiunile hibride rusești nu se limitează însă la regiunea extinsă a Mării Negre.
Atacul cibernetic NotPetya din 2017, deși a vizat doar Ucraina, s-a răspândit la nivel global, provocând pagube de peste 10 miliarde de dolari. După cum a remarcat la momentul respectiv un oficial NATO, „nu există niciun loc în Ucraina care să nu fi fost afectat de un atac”.
Răspunsul NATO la amenințările hibride
Alianța nu a rămas pasivă. De la summitul din Țara Galilor din 2014, care a recunoscut pentru prima dată că atacurile cibernetice pot declanșa Articolul 5, NATO și-a extins progresiv înțelegerea asupra apărării colective.
Summitul de la Varșovia din 2016 a recunoscut spațiul cibernetic ca domeniu operațional, iar summitul de la Vilnius din 2023 a lansat noi capacități de apărare cibernetică și a recunoscut că activitățile hibride cumulative pot constitui un atac armat.
Evenimentele din regiunea largă a Mării Negre au jucat un rol important în această evoluție. Capacitățile dezvoltate ca urmare a relației Ucrainei cu Centrul de Excelență pentru Apărare Cibernetică Cooperativă al NATO au atenuat o serie de efecte cibernetice strategice în invazia Rusiei din 2022. Mecanismul de la Tallinn, lansat în 2023, facilitează asistența cibernetică civilă pentru Ucraina – o recunoaștere a faptului că, atunci când vine vorba de apărare hibridă, avem nevoie de parteneri hibrizi.
Punerea în aplicare este însă în urma retoricii. În ciuda operațiunilor precum Baltic Sentry și a intensificării patrulelor maritime în Marea Neagră, poziția defensivă a NATO nu a descurajat escaladarea. Instrumentalizarea tensiunilor etnice, subversiunea politică și sabotajul sistematic continuă neabătut.
Puterea Articolului 5 rezidă în claritatea sa: un atac armat împotriva unuia este un atac împotriva tuturor. Dar războiul hibrid exploatează în mod deliberat ambiguitatea zonei gri. Când operațiunile psihologice și manipularea algoritmică a Rusiei aproape că instaurează un președinte pro-Moscova la București, este acesta un atac? Când sabotajul vizează transporturile de arme bulgare destinate Ucrainei, se depășește limita?
Cazul României este deosebit de îngrijorător. După cum a avertizat Ministerul Afacerilor Externe al Germaniei, „Putin urmărește să ne divizeze și să submineze unitatea în cadrul UE și NATO”. Dacă Georgescu ar fi câștigat, România – gardianul flancului sud-estic al NATO și gazda unor sisteme cruciale de apărare antirachetă – s-ar fi putut îndepărta de sprijinul acordat Ucrainei. Impactul strategic ar fi putut depăși multe operațiuni militare convenționale.
Regiunea Mării Negre extinsă oferă lecții cruciale pentru Adaptarea articolului 5. În primul rând, operațiunile hibride preced adesea escaladarea convențională. De exemplu, Rusia a folosit tactici hibride, cum ar fi atacuri cibernetice asupra guvernului și rețelelor media din Georgia, campanii extinse care ofereau cetățenia rusă rezidenților din regiunile separatiste și sprijin pentru grupuri separatiste proxy, înainte de invazia Georgiei din 2008. Campania hibridă a Rusiei din 2014 în Ucraina a precedat invazia pe scară largă din 2022. Tratarea atacurilor hibride ca simple neplăceri, rather than potențiale precursori ai războiului, invită la surprize strategice.
În al doilea rând, efectele cumulative contează mai mult decât incidentele individuale. România nu s-a confruntat cu un singur atac cibernetic decisiv, ci mai degrabă cu o „fricțiune operațională persistentă” – ani de propagare a unei narațiuni pe care actorii ruși au activat-o într-un moment critic. Bulgaria nu a cunoscut o singură explozie, ci un model de sabotaj care a vizat lanțurile de aprovizionare ale Ucrainei. NATO trebuie să evalueze campaniile, nu doar incidentele.
În al treilea rând, modelele geografice dezvăluie intențiile strategice. Concentrarea atacurilor hibride în regiunea Mării Negre extinsă nu este întâmplătoare, reflectând obiectivul Rusiei de a destabiliza România, de a izola Moldova și de a submina sprijinul acordat Ucrainei. Înțelegerea dinamicii regionale ajută la distingerea hărțuirii de campaniile strategice care justifică o reacție colectivă.
Rezolvarea acestei dileme nu necesită rescrierea Articolului 5. Este însă necesară elaborarea unui cadru mai nuanțat pentru aplicarea acestuia în scenarii hibride. Trei principii ar trebui să ghideze această evoluție.
În primul rând, evaluarea bazată pe efecte ar trebui să completeze analiza tradițională bazată pe mijloace. Faptul că România se confruntă cu tancuri sau cu manipularea TikTok contează mai puțin decât efectele strategice. Instalarea potențială a unui guvern pro-rus la București ar fi putut neutraliza cea mai mare instalație de apărare planificată de NATO în Europa mai eficient decât orice atac militar.
În al doilea rând, contextul regional trebuie să determine pragurile. Atacurile hibride împotriva aliaților din regiunea extinsă a Mării Negre subminează în mod direct capacitatea NATO de a sprijini Ucraina și alte țări partenere ale NATO în cadrul Parteneriatului pentru Pace, precum Moldova și Georgia, și de a menține stabilitatea regională. Alianța ar trebui să recunoască faptul că atacurile împotriva statelor care servesc drept canale principale de asistență militară vor avea implicații strategice mai ample și vor justifica un prag mai scăzut pentru răspunsul colectiv.
Regiunea extinsă a Mării Negre necesită o atenție specială în strategia de apărare hibridă a NATO. Vulnerabilitatea României la operațiunile de informare, lanțurile de aprovizionare expuse ale Bulgariei și presiunea hibridă continuă asupra Georgiei și Moldovei necesită o coordonare regională sporită.
NATO ar trebui să înființeze un centru de apărare hibridă pentru regiunea extinsă a Mării Negre, bazându-se pe expertiza cibernetică a Centrului de la Tallinn, dar abordând întreaga gamă de amenințări hibride. Acest centru ar putea monitoriza modelele regionale, dezvolta capacități de atribuire pentru operațiunile coordonate ruso-chineze și coordona răspunsurile la campaniile care vizează simultan mai mulți aliați.
În al treilea rând, opțiunile de răspuns gradual ar trebui să corespundă escaladării hibride. În loc de activarea binară a Articolului 5, NATO are nevoie de mecanisme de răspuns colectiv intermediare care să poată aborda campaniile hibride fără a declanșa apărarea colectivă totală. Cadrul de reziliență dinamică a informațiilor (DIR) al profesorului Corneliu Bjola pentru combaterea amenințărilor informaționale oferă un model pentru modul în care astfel de mecanisme graduale ar putea funcționa în alte domenii hibride.
Investițiile în capacități ofensive merită, de asemenea, să fie luate în considerare. Poziția preponderent defensivă a NATO nu a descurajat escaladarea – atacurile rusești au crescut în ciuda expulzărilor, sancțiunilor și arestărilor. Alianța ar trebui să dezvolte opțiuni ofensive proporționale, comunicând în mod clar că atacurile hibride asupra aliaților din Marea Neagră vor implica costuri care depășesc răspunsurile pur defensive.
Concluzie
De la Soldatul de Bronz din Tallinn la alegerile anulate din București, evoluția războiului hibrid necesită o evoluție paralelă a apărării colective. Experiența regiunii Mării Negre extinse – de la atacurile cibernetico-cinetice sincronizate din Georgia la invazia algoritmică din România – demonstrează că amenințările secolului XXI necesită interpretări ale Articolului 5 adaptate secolului XXI, nu perspective înrădăcinate în 1949.
Această adaptare nu necesită abandonarea principiilor fundamentale ale apărării colective și nici dezvăluirea tuturor liniilor roșii. În schimb, NATO trebuie să dezvolte cadre care să păstreze ambiguitatea strategică, consolidând în același timp descurajarea, recunoscând efectele asupra mijloacelor, modelele regionale asupra incidentelor izolate și răspunsurile graduale asupra alegerilor binare.
Miza depășește credibilitatea Alianței. Pe măsură ce regiunea extinsă a Mării Negre devine un teren de testare pentru cooperarea ruso-chineză în domeniul războiului hibrid, răspunsul NATO va modela normele globale pentru decenii. Prin evoluția Articolului 5 pentru era hibridă, Alianța poate demonstra că apărarea colectivă rămâne relevantă, indiferent dacă amenințările vin sub forma rachetelor sau a malware-ului, a tancurilor sau a TikTok, a armatelor sau a algoritmilor.
Alternativa – agățarea de interpretări depășite în timp ce adversarii NATO perfecționează noi forme de război în propria curte – riscă să golească de conținut garanția fundamentală a Alianței tocmai în momentul în care solidaritatea contează cel mai mult.
––––––––
Ciprian Clipa este ofițer al Armatei Române cu peste un deceniu de experiență remarcabilă în cadrul Forțelor Speciale, care urmează, în prezent, un master la Școala Postuniversitară Navală a SUA din Monterey, California”. Articolul de față a apărut în publicația americană online The Small Wars Journal.



















