L-am întrebat pe fiul meu din clasa a 8-a: „Cum ar fi arătat viața ta dacă nu ai fi avut telefon mobil până în clasa a 8-a?” S-a simțit puțin în dificultate, dar a acceptat exercițiul de imaginație și mi-a spus: „Aș fi învățat mai mult, dar sigur nu mai bine și probabil că nu aș fi avut prieteni, pentru că nu aș fi comunicat cu ei prin grupurile de pe telefon.”
Mi-a stârnit curiozitatea așa că am continuat cu el conversația și am mai aflat că nu-și amintește să fie vreun coleg de clasă care să nu fi avut telefon mobil încă din primele clase de gimnaziu.
Apoi că la școală, când au acces pe telefon în pauze, băieții petrec timp pe jocuri și Discord, iar fetele pe social media, în special pe Instagram și TikTok.
Youtube nu mai e așa popular printre ei, dar e totuși de preferat în loc de Google atunci când el personal caută să se documenteze pe un subiect. Interesant comportament care arată distanța dintre generații.
De ce această introducere? Pentru că dezbaterea privind utilizarea smartphone-urilor de către copii continuă să se intensifice, pozițiile experților fiind împărțite legat de vârsta ideală la care un copil să aibă propriul dispozitiv.
S-a vehiculat vârsta de 13 ani sau clasa a VIII-a. Mai mult conținut pe acest subiect, direct de la susținători, AICI.
O tendință globală: interzicerea smartphone-urilor în școli
UNESCO, agenția ONU pentru educație, citează dovezi care corelează utilizarea intensivă a telefonului cu performanțe academice scăzute și instabilitate emoțională la copii (detalii AICI).
UNESCO subliniază că tehnologia ar trebui să servească drept instrument, nu un înlocuitor al interacțiunii umane. În prezent, aproximativ 25% din țările din întreaga lume, inclusiv Franța și Olanda, au implementat fie interdicții legale, fie recomandări stricte împotriva smartphone-urilor în școli.
Marea Britanie adoptă o abordare diferită, lăsând politicile privind smartphone-urile la decizia fiecărei școli. În general, se așteaptă ca telefoanele să fie oprite în timpul orelor de școală, utilizarea în clasă fiind permisă doar cu aprobarea profesorului.
Utilizarea nepermisă a telefonului duce la confiscarea lui și chiar la posibile acțiuni disciplinare. Cifrele arată că 91% dintre copiii din Marea Britanie dețin un smartphone până la vârsta de 11 ani, iar 44% până la vârsta de nouă ani.
Conținut și siguranță
Sunt voci care susțin că smartphone-urile în sine nu sunt dăunătoare, ci mai degrabă conținutul la care aceștia au acces, respectiv aplicațiile care dau dependență și timpul prea lung petrecut în fața ecranelor (de la 2 ore cât e limita propusă de experți până la ore în șir petrecute ‘pe jocuri’).
Studiile au asociat timpul excesiv petrecut pe ecran cu efecte negative asupra sănătății mintale, inclusiv un risc crescut de depresie și anxietate. Prin urmare, părinții ar trebui să îi învețe pe copii ce aplicații sunt sigure pentru ei și să le monitorizeze activitatea online.
Sunt curioasă cum este la tine în familie? Lasă-ne un comentariu pe Facebook în care să ne povestești ce limite ai impus în familia ta legat de interacțiunea copiilor cu smartphone-ul sau tableta.
Foto: Julia Cameron/ Pexels