Câștigătorul competiției Spotlight din cadrul conferinței How to Web 2024 este startup-ul FIG VISION (RO). Am stat de vorbă cu cei doi fondatori, Andrei Manolache (CEO) și Robert Drăguțoiu (CTO) și am aflat că sunt first time founders iar FigVision e rezultatul unui brainstorming în care au fost pe masă mai multe idei (vezi video).
Fig Vision construiește elemente pentru platforma Figma în câteva secunde, pornind de la o imagine. Folosește AI pentru a face asta, ceea ce înseamnă că se pot crea o mulțime de variante de design iterând de la o singură imagine.
Peste 1.000 de useri au folosit FigVision în ultimele 37 de zile. Compania intenționează să lanseze DesignVerse, o platformă de AI generativă care va permite utilizatorilor să construiască site-uri web începând cu un screenshot. V7 Capital și-a arătat interesul pentru a se alătura ca investitor, cu suma de 250.000 de euro.
Fig Vision este fondat de doi foști colegi de la Kubik Agency (firmă specializată în software development). Amândoi lucrează în tech și product design de cca 30 ani (cumulat). Educația antreprenorială și-au făcut-o în programul Advancing AI (Techcelerator).
Premiul How to Web le va asigura bugetul necesar pentru 12 luni de dezvoltare a business-ului, incluzând extinderea echipei și achiziția de clienți enterprise.
Fascinația premiilor pentru antreprenori
(Later edit) Care sunt calculele pe care și le fac fondatorii de startups când vin cu pitch-ul lor într-o competiție? E simplu: câștigi investiție și transfer de încredere. Practic nu alergi foarte mult după investitori pentru că sunt deja acolo, iar ei nu consumă timp pe scouting pentru că organizatorii evenimentului au selectat doar startup-uri cu potențial. Win-win.
Asta face concurența mai intensă și adrenalina mai mare pentru că timpul în care poți convinge un investitor din juriu se reduce doar la câteva minute. Aș spune, din experiență, că este o loterie, în sensul că sunt o mulțime de factori care pot merge prost.
În plus, cei mai experimentați din ecosistem găsesc tot felul de explicații ‘politice’ prin care explică de ce premiul a ajuns la un startup și nu la altul.
Ce vreau să spun, de fapt, e că șansele de a câștiga premiul-investiție sunt realmente micu așa că un fondator chiar trebuie să se gândeacă de 2x dacă nu ar consuma mai eficient timpul și energia pe găsirea de clienți în loc de participarea în concursuri de pitching.
Am trecut prin astfel de concursuri și eu și ce a fost cel mai dificil de controlat e sentimentul de nereușită cu care pleci acasă când nu câștigi competiția. În cazul Spotlight, 40 de antreprenori care au fost în semifinală se confrunță chiar în acest moment cu eșecul, în diferite forme.
Ca antreprenor e greu să explici echipei de ce nu ai fost suficient de bun încât să-i depășești pe ceilalți și de ce nu ai convins investitorii că produsul pe care l-ați construit împreună chiar va avea un impact ce merita premiul. E și mai greu ca echipa ta sau co-founderul tău să își păstreze nivelul de motivație când ‘aparent’ nu sunt în barca învingătoare.
Știu că pentru organizatori e un metric important să afișeze un grad mare de dezirabilitate în rândul startup-urilor iar în finală să ajungă the best of the best, însă pledez cu toată inima pentru includerea unui disclaimer de genul: ‘Consumul excesiv de concursuri dăunează grav sănătății”.
De asemenea, pledez pentru includerea unui coach/terapeut care să facă mai ușor managementul stresului și al eșecului pe toată durata evenimentului.
Aici se vede expunerea mea la mindset-ul nordic care pune wellbeing-ul antreprenorilor pe primul loc. De asemenea, a se ‘citi’ și faptul că background-ul meu antreprenorial (ca fondator și community lead în contact cu alți antreprenori) mă face să văd situația mai curând de la firul ierbii.
Startup-urile finaliste
Ca și în ceilalți ani, în competiție s-au înscris cca 300 de startup-uri, iar din ele, în semifinală au fost selectate 41. Toate acestea au prezentat în fața unui juriu de investitori. Cinci startup-uri au fost selectate pentru finala Spotlight toate acestea integrând AI într-o formă sau alta. Juriul din finală a fost alcătuit din VC-urile care au sindicalizat premiul-investiție: Underline Ventures, Startup Wise Guys și Gapminder.
Arkensight (Croația)
Arkensight permite operatorilor de drone să analizeze datele pe care le colectează. Arkensight descrie soluția ca un ChatGPT pentru operatorii de drone, care le permite să identifice elemente repetitive în orice industrie. Primul lor client plătitor este Ministerul de Interne din Croația.
Bytehide (Spania)
ByteHide face posibilă gestionarea aplicațiilor companiilor într-un mod sigur și într-un singur loc.
ByteHide este o aplicație cloud construită pe insight-ul că firmele folosesc până la 25 de aplicații pentru a gestiona securitatea produselor lor digitale.
Ethermind (Bulgaria)
Ethermind a pornit de la nevoia de soluții pentru educația noilor angajați din companii. Prin urmare, au dezvoltat un Copilot pentru a ajuta trainerii și companiile să îmbunătățească performanța angajaților . Este o platformă concepută pentru a facilita dezvoltarea profesională și învățarea de noi abilități.
Neural Factory (Serbia)
Neural Factory este o platformă no-code care permite afacerilor mari să dezvolte soluții de tipul Large Language Model. Neural Factory a pornit de la insight-ul că nouăzeci la sută din companii nu reușesc să transforme un prototip într-un produs final.
Citește și:
Sandra Ijoski (Collabwriting): „Câștigarea investiției de 880.000 euro a fost doar începutul”
Foto: How to Web