Se apropie Paștele și la tot pasul sunt reclame cu oferte speciale despre care ți se spune că „trebuie” să profiți în această perioadă. În realitate nu trebuie, dar lupta celor două voci e așa inegală, încât simt nevoia să-ți împărtășesc datele unui studiu care aduce o perspectivă mai clară asupra psihologiei cumpărătorului.
Studiul a fost realizat de LendingTree pe aproape 2.000 de consumatori din SUA și dezvăluie o realitate îngrijorătoare: aproape 70% dintre americani admit că emoțiile le influențează felul în care cheltuiesc din impuls.
Dintre aceștia, 76% recunosc că acest obicei duce la cheltuieli în exces, iar 39% dintre ei spun că au intrat în datorii din cauza asta.
Marea surpriză a acestui studiu e aceea că suntem mai degrabă dispuși să facem shopping din impuls când avem un motiv să sărbătorim ceva. Facem asta pentru a ne demonstra, de exemplu, că merităm să ne facem un cadou dacă tot am primit o mărire de salariu. Iată întreaga listă de emoții care ne fac să scoatem cardul din portofel:
Stres (50%)
Entuziasm (44%)
Bucurie (38%)
Plictiseală (37%)
Tristețe (32%)
Anxietate (25%)
Singurătate (20%)
Dragoste (13%)
Furie (9%)
Frică (7%)
Gelozie (6%)
Nu este o surpriză faptul că femeile (57%) sunt mai predispuse la „terapia prin shopping”, comparativ cu bărbații (40%). Cele mai frecvente categorii de cumpărături sunt: alimente (62%), haine și bijuterii (59%), apoi produse de îngrijire personală (40%).
Și totuși ce anume ne împinge de la spate când facem shopping impulsiv?
Răspunsul poate fi găsit în modul dramatic în care publicitatea ne-a influențat mentalitatea în ultimele decenii.
Cheltuielile cu publicitatea în SUA au crescut exponențial (de la 5 miliarde de dolari în 1950, la 240 de miliarde de dolari în 2020), iar odată cu ele, și mesajele subliminale care ne induc sentimentul de inadecvare dacă nu achiziționăm un anumit produs: „Nu vei fi iubit(ă) dacă nu folosești / nu porti / nu esti …” sau „Nu vei fi la fel de valoros ca cei cu care subconștient te compari dacă nu ai acest telefon / mașină etc”.
Această mentalitate ține la distanță adevăratele surse ale fericirii: sentimentul de apartenență la o comunitate (conexiunea cu ceilalți, sentimentul de a fi parte dintr-un grup cu valori comune ne oferă o stare de bine pe care nicio achiziție nu o poate înlocui), un scop în viață (a avea o pasiune, un obiectiv pe care să îl urmărim ne oferă direcție și sens vieții, reducând nevoia de a umple golurile emoționale cu cumpărătur), identitate proprie (valoarea noastră nu vine de la brandurile pe care le purtăm).
Conceptul japonez „Ikigai” rezumă perfect aceste puncte. Ikigai reprezintă intersecția dintre pasiunea noastră, abilitățile pe care le avem, ceea ce lumea are nevoie și pentru ce putem fi plătiți. Atunci când ne aflăm în zona Ikigai, sentimentul de împlinire este maxim, iar nevoia de a cumpăra lucruri din dorința de a ne simți valoroși dispare.
Visul american – greșit înțeles
Un alt factor care contribuie la cheltuielile impulsive este mentalitatea de tipul „dacă aș avea… o mașină nouă /o casă mai mare / un job mai bun, atunci aș fi fericit”.
Sunt gânduri care ne fac să credem că fericirea este condiționată de bunuri materiale.
Visul american nu ar trebui să fie despre „dacă aș avea…”, ci despre libertate! Iar această libertatea este corelată cu posibilitatea de a ne alege drumul în viață, de a fi cine suntem cu adevărat și de a ne atinge potențialul maxim, fără să fim definiți de posesiunile noastre.
Studiul oferă și câteva sfaturi practice pentru a ne gestiona mai bine emoțiile când vine vorba despre cheltuielile impulsive:
Cere ajutorul unui specialist: capcana în care cădem adesea este să credem că facem ‘terapie’ prin shopping, spunându-ne că avem un ‘tratament’ pentru consumul în exces dar, în realitate, consumerismul este un viciu ca oricare altul și merită cel puțin o discuție cu un terapeut.
Înconjoară-te de oamenii care sunt exemple de urmat: caută comunități cu oameni care fac shopping responsabil, sunt minimaliști și trăiesc frugal. Dacă îți schimbi perspectiva vei vedea că și mintea va normaliza această realitate nouă.
Bugetează și fă liste de cumpărături: Acestea sunt metode simple și eficiente de a lupta împotriva cumpărăturilor impulsive. Acceptă că adevărata provocare nu este să câștigi mai mulți bani ci să înveți mai bine cum poți controla emoțional situațiile când îți vine să faci shopping. Pune în balanță dacă produsul pe care vrei să-l cumperi e ceva de care ai nevoie sau doar îl vrei, pur și simplu.
Studiul din SUA este un instrument excelent care ne ajută să ne înțelegem comportamentul, dar și o oportunitate de a ne regăsi echilibrul.
E adevărat că acolo consumerismul este la alt nivel, dar datele studiului sunt un subiect bun de reflecție pentru toți cei care ne simțim cu ‘musca pe căciulă’ când vine vorba despre „terapia prin shopping”.
Foto: Pexels.com