Parlamentul României a adoptat o nouă legislație care reglementează și asigură un control mai strict asupra industriei jocurilor de noroc. Ea schimbă modul în care publicitatea este permisă și gestionată în acest sector.
Concret, a fost adoptată prin lege Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 82/2023 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc, precum și pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 20/2013 privind înființarea, organizarea și funcționarea Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2009.
Publicată recent în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 370/18.IV.2024, această lege marchează un moment important pentru piața jocurilor de noroc din țară.
Principalul punct este modificarea regulilor privind reclama și publicitatea pentru jocurile de noroc autorizate pe teritoriul național.
Astfel, conform noilor dispoziții legale, toate materialele de promovare trebuie să includă clar seria și numărul licenței de organizare deținute de organizatorul de jocuri.
O schimbare importantă este limitarea dimensiunii branding-ului la 35 mp/panou/ material publicitar:
„Art. 12. — (1) Reclama și publicitatea pentru jocurile de noroc autorizate pe teritoriul național se fac cu respectarea principiilor prevăzute la art. 10 alin. (3). Se postează la loc vizibil pe materialele de promovare seria și numărul licenței de organizare deținute de organizatorul de jocuri de noroc.
În înțelesul prezentului articol, nu sunt considerate acțiuni în scop de reclamă, publicitate sau cu caracter promoțional acțiunile desfășurate de organizatori în mod direct în locațiile și pe paginile de internet proprii.
Publicitatea prin transmiterea de mesaje electronice nesolicitate care conțin informații cu privire la unul sau mai multe jocuri de noroc și reclama din exterior pentru jocuri de noroc, site-uri pe care sunt găzduite platforme pe care se desfășoară jocuri de noroc sau branding folosind una dintre mărcile pe care un operator de jocuri de noroc le folosește, care depășește dimensiunea de 35 mp/panou/ material publicitar, sunt interzise.”
În plus, modificările privesc inclusiv introducerea unei noi cerințe pentru spațiile care găzduiesc mijloace de joc de tip slot-machine.
Astfel, aceste spații trebuie să se afle în unități administrative-teritoriale cu o populație de cel puțin 15.000 de locuitori. Pentru dovada respectării acestei cerințe proprietarii trebuie să prezinte o adeverință emisă de primăria în a cărei rază teritorială se află spațiul propus.
Aceste schimbări legislative vin în contextul unei preocupări crescute pentru sănătatea publică și prevenirea efectelor negative asociate jocurilor de noroc.
Prin implementarea unor reguli mai stricte privind publicitatea jocurilor de noroc, autoritățile doresc să protejeze mai eficient cetățenii, în special pe cei vulnerabili, de consecințele negative ale dependenței de jocuri de noroc.
În concluzie, noua lege privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc reprezintă un pas important în direcția unei industrii mai responsabile și transparente.
Cu reguli mai clare și aplicabile, se speră că această lege va contribui la protecția cetățenilor împotriva riscurilor asociate acestui domeniu.
Foto: Dreamstime