Apetitul nesăbuit pentru bunuri ieftine fabricate în China a creat o adevărată furtună în industria transporturilor aeriene. Cu Amazon pregătit să intre în forță pe piața dominată de Temu, competiția va fi acerbă. Prețurile transportului aerian de marfă din China către Statele Unite sunt deja în creștere.
Mai mult de 600.000 de colete de la Temu și Shein, retailerul de fast-fashion chinezesc, ajung zilnic în Statele Unite. În fiecare zi, peste 100 de avioane Boeing 777 pline cu produse de la companii precum Temu, Shein, TikTok Shop și Alibaba decolează din China, scrie Sherwood News.
„Avem un apetit de consum nesăbuit”, afirmă Miya Knights, expert în retail și coautor al unei cărți despre Amazon.
Aceasta subliniază că criza costului vieții din economiile occidentale este principalul motiv al succesului acestor afaceri. Companiile chinezești de comerț electronic sunt mai mult decât încântate să satisfacă această cerere.
Un sondaj realizat de platforma de marketing pentru comerțul electronic Omnisend arată că aproape două treimi dintre participanți au cumpărat de la Temu (deținută de conglomeratul chinez PDD Holdings), Shein sau alt marketplace chinez în ultimul an.
Unul din cinci americani a cumpărat gadgeturi cel puțin o dată pe săptămână, potrivit studiului.
Încrederea în Temu este încă scăzută: doar 6,4% dintre cei intervievați au declarat că se încred în Temu mai mult decât în Amazon, iar 17,5% cred că retailerul chinez va depăși Amazon, potrivit studiului.
Cu toate acestea, costurile cresc…
Temu ar putea deveni victimă a propriului succes, prețurile sale super mici fiind amenințate de creșterea costurilor de transport aerian al produselor.
Achiziționarea de spațiu pe avioanele care decolează din Asia de Sud-Est cu destinația SUA în săptămâna încheiată la 14 iulie a costat 5,51 dolari pe kilogram de marfă, potrivit platformei de analiză Xeneta.
Aceasta reprezintă o creștere de 30% față de sfârșitul anului 2023 și unul dintre cele mai mari prețuri din ianuarie 2023.
„Boom-ul comerțului electronic din China a transformat piața transportului aerian de marfă într-o perioadă incredibil de scurtă de timp”, a declarat Niall van de Wouw, directorul pentru transport aerian de marfă la Xeneta. Acest boom este aproape exclusiv condus de Temu și Shein.
„Nu poți avea o conversație despre transportul aerian de marfă acum fără să menționezi Temu sau Shein, deoarece volumele uriașe pe care le transportă din Asia în Europa și SUA perturbă piața”, a spus el. „La unele companii aeriene, acestea ocupă până la 50% din capacitatea disponibilă de transport aerian de marfă.”
Astfel de creșteri puternice ale prețurilor au, evident, un efect asupra profitabilității acestor afaceri.
„Am văzut ce se întâmplă când transportul aerian devine scump, cel mai recent ca urmare a primelor etape ale pandemiei COVID”, a declarat expertul în comerț electronic Dan Barker. Acesta a fost consultant și executiv în industrie aproape trei decenii.
Datele Xeneta arată că, în timpul pandemiei, spațiul pentru avioanele cargo China-SUA a costat mult mai mult – până la 8 dolari pe kilogram de marfă în iulie 2022.
„Marja de profit a produsului este redusă pentru unii retaileri. Unii și-au majorat prețurile pentru a compensa acest lucru”, a spus Barker, sau „timpii de livrare cresc pe măsură ce unii trec la alte metode”.
Era bunurilor chinezești ieftine „va muri, iar moartea va fi lentă”
Problema termenelor de livrare – cauzată de lipsa de spațiu la prețuri mici pe avioanele care transportă mărfuri din China – este una deosebit de dificilă pentru companii precum Temu, care se bazează pe exploatarea tendințelor de moment.
De aceea, Temu și competitorii săi preferă transportul aerian: acesta permite mai multă flexibilitate în ceea ce privește vânzările.
„Metodele mai lente înseamnă că trebuie să planifici din timp, transportând în cantități mai mari”, a spus Barker. „Acest lucru înseamnă inevitabil ratarea unor tendințe și greșirea altora.”
Deși clienții sunt dispuși să aștepte aproximativ o săptămână pentru articolele lor la preț redus de la Temu, orice perioadă mai lungă îi nemulțumește. „Ca parte a ecuației valorii preț, promoții și proximitate”, spune Knights, consumatorii au fost învățați să se aștepte la viteză ca element de comoditate.
„Întrebarea pe care și-o pun oamenii este: «Cât de repede îmi poți livra coletul?»”
Regula “de minimis”
SUA aplică reglementări de import care includ o regulă de minimis. În esență, dacă un colet în valoare de mai puțin de 800 de dolari ajunge în țară din străinătate, este scutit de taxele vamale.
Dacă Temu ar transporta stocuri la scară în SUA pentru a le stoca apoi în depozite locale, ar suporta taxe de import. În schimb, le livrează direct consumatorilor, iar majoritatea nu sunt suficient de nebuni să cumpere bunuri în valoare de 800 de dolari de la Temu odată.
Valoarea medie a comenzilor Temu la nivel mondial este cuprinsă între 26 și 28 de dolari, potrivit Tech Buzz China, deși comanda medie în SUA este de aproximativ 40 de dolari, față de 30 de dolari la începutul anului 2023.
Tech Buzz China raportează că compania își propune o valoare medie a comenzii de 50 de dolari de la clienții americani, ceea ce ar pune-o la egalitate cu Shein.
Van de Wouw de la Xeneta nu crede că Temu și-a construit afacerea profitând de excepțiile de minimis. „Scopul principal al unui model de afaceri de comerț electronic nu este evitarea taxelor de import”, a spus el.
„Este vorba despre conectarea directă a consumatorilor din Occident cu producția ieftină din Orientul Îndepărtat.” Dar el nu crede că acest lucru a dăunat succesului companiei.
La urma urmei, o treime din toate transporturile de minimis care au ajuns în țară anul trecut au provenit de la Shein sau Temu.
Reacția politicienilor
Congresul SUA dezbate un proiect de lege care ar elimina excepția de minimis pentru coletele de origine chineză. Aceasta înseamnă că pachetele Temu și Shein ar intra sub regulile tarifare Secțiunea 301 introduse de Donald Trump în timpul președinției sale. Acestea au fost concepute pentru a recupera presupusul avantaj necompetitiv al Chinei față de bunurile autohtone.
Un alt scenariu constă în reducerea pragului de 800 de dolari la cca 200 de dolari – nivelul la care se afla, înainte ca Barack Obama să îl ridice în timpul mandatului său – apropiind SUA de alte țări.
Acest lucru ar putea crește prețurile pentru consumatori, dar nu ar distruge modelul de afaceri al Temu, a declarat van de Wouw.