Ne-am obișnuit ca fiecare an să fie special în felul lui și asta să impacteze într-un fel sau altul și viața noastră. Ce știm, până acum, despre anul 2024 este că o treime din statele lumii vor organiza alegeri electorale și aproape jumătate din populația de pe glob este așteptată să se prezinte la vot.
Vorbim despre Rusia, Uniunea Europeană, Regatul Unit, Statele Unite ale Americii, Mexic, Venezuela, Taiwan, Indonezia, India, Africa de Sud, așadar e simplu de imaginat că implicațiile geopolitice vor face din anul acesta unul dificil pentru eco-sistemul de startup-uri.
Deși au o toleranță crescută la risc, investitorii au aversiune față de incertitudinea alimentată de climatul politic aflat în schimbare. Cel mai probabil, aceștia vor face în 2024 un pas în spate, așteptând ca apele să se limpezească, iar asta se traduce prin îngreunarea procesului de fundraising al startup-urilor. Dacă mai iei în calcul că nici anul 2023 n-a fost prea strălucit, atunci este clar de ce prioritatea antreprenorilor ar trebui să fie să supraviețuiască acestui an și abia apoi să se gândească la ridicarea unei runde de investiții.
Vestea bună pentru fondatorii români este că două dintre cele mai cunoscute fonduri cu capital de risc (venture capital), Early Game Ventures și Gapminder VC, au lansat a doua generație a fondurilor, astfel, un total de 140 milioane de euro va fi disponibil pentru investiții în Europa Centrală și de Est, în următorii 5 ani. Cel mai probabil, fondatorii din România vor putea accesa mai bine de jumătate din valoarea fondurilor, sumele investite de VCs încadrându-se între 500.000 de euro si o limită superioară de 10 milioane de euro.
Aspecte de care să ții cont dacă ești un fondator de startup din România:
1. Timing-ul campaniei tale de fundraising. În România avem alegeri locale și europarlamentare în iunie, apoi alegeri prezidențiale în septembrie; chiar dacă investițiile vor fi anunțate, cel mai probabil, în a doua parte a anului, te ajută să intri în contact cu aceste fonduri încă de pe acum.
2. Piața pe care vrei să-ți extinzi startup-ul anul acesta. Cel mai adesea vorbim despre ieșirea startup-urilor românești pe piața din SUA, însă câștigarea alegerilor de către Trump, de exemplu, va duce la politici protecționiste care vor impacta și business-ul tău.
3. Oportunitățile de business aduse de schimbările geopolitice. Dacă startup-ul tău poate fi afectat de noile cadre normative care vor reglementa procesele comerciale, atunci este momentul să urmărești cu atenție unde apar noi oportunități de business pentru compania ta (poate vei găsi furnizori sau chiar piețe noi).
4. Alegătorii vor fi mai precauți. Dacă ai un startup B2C, atunci ajută să ții cont de faptul că alegătorii pot alege să economisească mai mult în perioadele electorale din cauza incertitudinii economice. Adaugă la asta și faptul că partidele vor aloca bugete imense de publicitate, ceea ce va influența sigur și costurile tale de achiziție a noilor clienți.
Da, anul 2024 va aduce schimbări, însă la finalul lui vom vedea antreprenori de succes care au simțit oportunitățile aduse de transformările pieței, evoluția tehnologiei și modificările din comportamentul consumatorilor. Și aceștia sunt cei pe care care și investitorii îi caută asiduu pentru investiții.
Foto: Unsplash