Noile norme ale Uniunii Europene privind rețelele sociale sunt testate la limită de acuzațiile privind o campanie TikTok orchestrată pentru fraudarea alegerilor prezidențiale din România, scrie „Politico Europe”.
Victoria șocantă a ultranaționalistului Călin Georgescu în primul tur al alegerilor din România a pus presiune pe Comisia Europeană pentru a demonstra că își poate folosi noile puteri de a controla conținutul online pentru a analiza modul în care contul de social media al lui Georgescu a primit un impuls vital în ultimul minut.
Autoritățile de reglementare pot acum să amendeze companiile cu până la 6% din cifra lor de afaceri anuală globală sau chiar să blocheze temporar serviciile acestora în UE.
Comisia, care supraveghează TikTok din cauza dimensiunii platformei, trebuie să dovedească că regulamentul său de moderare a conținutului – Digital Services Act – funcționează, evitând în același timp să fie acuzată că trage concluzii pripite sau că interferează cu alegerile naționale.
Cazul românesc se adaugă eforturilor UE de a se înțelege cu Elon Musk, proprietarul X, susținător al libertății de exprimare și protejat al lui Donald Trump, care a sfidat public normele UE privind rețelele sociale.
Dacă Bruxelles-ul nu poate demonstra că poate aborda aceste probleme-cheie, credibilitatea legii emblematice a UE privind social media s-ar putea prăbuși exact când legislatorii și ONG-urile se așteaptă ca normele să înceapă să aibă efect.
Comisia „merge pe vârfuri”, a declarat Eliška Pírková, care se ocupă de DSA la grupul de campanie AccessNow.
Punct sensibil
În urma victoriei uimitoare a lui Georgescu, Comisia s-a confruntat rapid cu probleme. La doar două zile după alegeri, chiar dacă detaliile cu privire la ascensiunea TikTok a lui Georgescu erau încă rare, autoritatea de reglementare audiovizuală din România a solicitat Comisiei să investigheze aplicația de partajare video.
Aceasta a susținut că algoritmul TikTok a amplificat conținutul care „a favorizat în mod disproporționat un candidat”, a detaliat aceasta într-o declarație împărtășită cu „Politico Europe”.
Acest lucru nu a declanșat imediat o anchetă din partea autorității cu sediul la Bruxelles. În schimb, aceasta a extins un set mai vechi de întrebări adresate TikTok cu noi întrebări privind sistemul platformei de a recomanda conținut utilizatorilor și riscurile ca actorii rău intenționați să exploateze aplicația.
De asemenea, Comisia a chemat TikTok, Meta (compania mamă Facebook), Google, Microsoft și X pentru o discuție.
Abordarea prudentă a Comisiei a contrastat puternic cu furia deputaților europeni cu privire la modul în care TikTok a gestionat alegerile, în special în timpul unei audieri cu directorii companiei, la aproximativ o săptămână după victoria lui Georgescu.
„Nu există capacitatea de a interveni rapid în aceste situații, iar platformelor în mod clar nu pare să le pese”, a criticat deputatul european Kim Van Sparrentak din partea Verzilor.
Doar câteva minute mai târziu, Rita Wezenbeek, șefa Direcției pentru platforme din cadrul Comisiei, a declarat că executivul UE nu și-a format încă o opinie.
Ultimul punct sensibil este viteza de aplicare a DSA, care nu este nici pe departe pe măsura răspândirii rapide a social media.
Până în prezent, o singură platformă, X a lui Musk, a fost avertizată că ar putea încălca legislația UE privind social media.
Acest lucru este „destul de dezamăgitor”, a declarat Pírková, care a spus că înțelege totuși motivele pentru acest ritm mai lent.
„Comisia este foarte prudentă, deoarece, în primul rând, investigația trebuie să aibă suficiente dovezi, suficiente date care au fost colectate cu metodologii solide”, a spus ea.
Executivul UE se teme în special să nu fie acuzat de amestec în alegerile naționale.
Fostul comisar Thierry Breton a fost acuzat de interferență în alegerile din SUA în luna august, când i-a reamintit lui Musk de cerințele UE de a respecta legea înainte de un interviu cu Donald Trump, în prezent președintele ales al SUA.
Soluție rapidă
De asemenea, legislația UE privind rețelele sociale nu a fost niciodată menită să acționeze ca o soluție rapidă pentru evenimente precum alegerile din România.
Apelurile pentru o anchetă asupra TikTok au zonat un articol din lege – articolul 34 – care impune ca platforme precum TikTok să evalueze așa-numitele riscuri sistemice.
Un risc sistemic este prejudiciul pe care sistemele de recomandare, precum algoritmul TikTok, l-ar putea aduce discursului public și alegerilor. Dar orice anchetă și orice constatare că TikTok a încălcat legea nu ar schimba cu nimic realitatea politică de după votul din România.
Cu toate acestea, revolta actuală provocată de alegerile din România ar putea deschide calea către o monitorizare mai atentă a viitoarelor scrutine.
Deputatul Verzilor Alexandra Geese, care a co-negociat regulamentul digital, a declarat: „Comisia ar trebui să învețe din această experiență și să stabilească în mod clar ce măsuri provizorii pot fi luate împotriva platformelor în timpul unui scrutin”.
TikTok a primit acum ordinul de a stoca orice date privind alegerile naționale din UE până în luna martie a anului viitor.
Aceasta înseamnă că ordinul, necesar pentru a deschide calea oricărei investigații viitoare, va fi în vigoare atunci când Germania va merge la urne la 23 februarie.