Airbus a lansat o aeronavă care este jumătate elicopter – jumătate avion, concepută pentru a reduce timpul de zbor. Compania o numește „Racer”: are aripi ca un avion, rotoare orientate înainte, plus pale de elicopter deasupra, care o fac să arate cu adevărat ca un hibrid între cele două tipuri de aeronave. Poate decola ca un elicopter și poate ateriza lin, fără a necesita o pistă lungă, scrie Reuters.
Dezvoltarea Racer a implicat 200 de milioane de euro. Combină rotoarele tradiționale deasupra cu două elice orientate înainte, în încercarea de a îmbina stabilitatea cu viteza, reducând timpii de reacție pentru misiuni critice precum căutare-salvare.
„Există misiuni în care accesul cât mai rapid la zonă este vital. Adesea vorbim despre „ora de aur””, a declarat Bruno Even, CEO-ul Airbus Helicopters, pentru Reuters, referindu-se la fereastra de timp considerată cea mai critică pentru acordarea asistenței medicale.
Fuselajul central a fost proiectat și realizat în România de un consorțiu format din INCAS și Romaero și predat Airbus în 2021. Detalii AICI.
Reducerea consumului și a emisiilor
Airbus, cel mai mare furnizor civil din lume, experimentează de ani de zile cu noi modele de elicoptere alături de rivali precum Sikorsky de la Lockheed (LMT.N), care a doborât recordul de viteză în urmă cu peste un deceniu.
Airbus a declarat că Racer va zbura cu 220 de noduri (400 km/h) comparativ cu vitezele elicopterelor tradiționale, mai apropiate de 140 de noduri.
Coordonatorului proiectului, Julien Guitton, a spus că oamenii sunt interesați de viteze mari, dar nu cu prețul unui impact negativ asupra mediului. Simulările arată că Racer îndeplinește cerințele Clean Sky 2 ale Uniunii Europene privind reducerea consumului de combustibil și a emisiilor de CO2 cu 20% pentru aeronavele convenționale de aceeași greutate.
Reducerea la minimum a impactului asupra mediului și a amprentei acustice a elicopterelor reprezintă o zonă cheie pentru Airbus.
Configurația dinamică permite un consum de combustibil cu 15% mai mic. Noul sistem hibrid electric – care permite ca unul dintre cele două motoare Aneto-1X să fie comutat în stand-by în timpul zborului de croazieră – generează economii suplimentare de combustibil de până la 30%.