Nike a extins brandul Jordan în ultimii câțiva ani, iar vânzările au explodat. Primul pantof Air Jordan a fost produs pentru jucătorul de baschet Michael Jordan în timpul perioadei sale cu Chicago Bulls, pe 17 noiembrie 1984, apoi lansat pentru public pe 1 aprilie 1985.
Un început promițător
În 1984, Michael Jordan a semnat un contract pe cinci ani în valoare de 2,5 milioane de dolari cu Nike, de trei ori mai mult decât orice alt contract din Asociația Națională de Baschet (NBA) de la acea vreme. Jordan a criticat combinația de culori a pantofului, iar Nike a ținut cont de critica lui Jordan pentru a-i oferi o linie de pantofi exclusivă.
Nike a lansat linia „Air Jordan” în aprilie 1985 cu scopul de a câștiga 3 milioane de dolari în primii trei ani. Vânzările au depășit cu mult așteptările, câștigând 126 de milioane de dolari într-un an.
Cu toate acestea, Nike a încălcat politica NBA prin proiectarea „Air Jordan I” bazată pe culorile roșu și negru ale echipei Chicago Bulls, având doar 23% alb, încălcând astfel politica. Nike a fost de acord să plătească fiecare amendă, provocând controverse și publicitate în jurul produsului.
Politica NBA stipula că pantofii trebuie să fie 51% albi și să fie în conformitate cu pantofii pe care îi purta restul echipei. Nerespectarea acestei politici a dus la o amendă de 5.000 de dolari pe meci (echivalentul a 15.000 de dolari în 2023).
Citește și:
Vânzările produselor Jordan, sursă de venit pasiv pentru Michael Jordan
În 1997, Michael Jordan și Nike au introdus Jordan Brand (numit inițial ‘Brand Jordan’). Marca a construit un model de afaceri sustenabil prin lansarea de încălțăminte și îmbrăcăminte Air Jordan și prin colaborarea cu artiști populari. Vânzările anuale ale brandului Jordan în ultimii ani arată așa:
2018: 2,8 miliarde dolari
2019: 3,1 miliarde dolari
2020: 3,7 miliarde dolari
2021: 4,8 miliarde dolari
2022: 5,1 miliarde dolari
2023: 6,6 miliarde dolari
2024: 7 miliarde dolari (estimare)
Michael Jordan primește un comision de aproximativ 5% din totalul vânzărilor înregistrate de brandul Jordan. Asta înseamnă că Michael Jordan câștigă anual aproape de 4 ori mai mult ($350 milioane) decât în întreaga sa carieră în NBA ($94 milioane).
Potrivit celor de la Nike, brandul Jordan este pe un „drum clar” pentru a deveni al doilea cel mai mare brand de încălțăminte sport din America de Nord — după Nike, dar înainte de Adidas, Puma, New Balance și restul brandurilor.