În România, procentul celor care ascultă podcasturi este de 29,4% (aproape o treime), relevă Digital 2025 – Global Overview Report.
La nivel mondial, doar 22,1% dintre utilizatorii de internet ascultă podcasturi în fiecare săptămână.
Mai mult decât atât, un român care ascultă podcasturi o face, în medie, 58 de minute pe zi, din nou peste media mondială, care este de 52 de minute pe zi.
Pe baza acestui raport, Paul Ardeleanu, founder la Marketing Deck și administrator al grupului de Facebook Comunitatea social media din România, a realizat o analiză cu o serie de concluzii foarte interesante, după cum urmează:
1. Utilizatorii de social media cresc în continuare
Dacă la finalul lui 2023 aveam 5,03 miliarde de utilizatori de social media la nivel global, la finalul lui 2024 avem 5,24 miliarde.
Asta înseamnă o creștere de 4,1% (206 milioane), chiar mai rapidă decât numărul de utilizatori de internet, care a crescut cu 2,5% (+135 milioane).
2. În România se trăiește bine
PIB-ul pe cap de locuitor în România (47.204$) este mai mare decât în Ungaria, Grecia sau Bulgaria și foarte puțin mai mic decât în Portugalia ori Polonia.
3. Timpul petrecut pe internet a scăzut
În medie, la nivel global, oamenii petrec 6 ore și 38 de minute pe zi online, iar în România 6 ore și 12 minute.
Acest timp a avut mici fluctuații (în sus) în pandemie, dar se pare că normalul zilelor noastre este ca o persoană să stea 6 ore și 38 minute pe zi pe internet.
Din acest interval, cea mai mare parte se duce pe conținut video online (YouTube, Netflix etc.) – 3 ore și 13 minute pe zi – și pe social media – 2 ore și 21 de minute pe zi.
Totodată, timpul petrecut pe internet scade odată cu creșterea vârstei persoanei (la 65 de ani vom petrece „doar” 4 ore pe zi online).
4. Stăm mai mult pe mobil decât pe laptop
56,8% din timpul petrecut pe internet este pe mobil și doar 43,2% este pe computer.
Pentru prima oară în ultimii 10 ani, timpul petrecut pe internet de pe mobil a scăzut procentual față de cel de pe computer.
În România, mobilul ocupă 59,1%, iar computerul 40,9% din totalul timpului petrecut pe internet.
73,49% dintre utilizatorii de mobil folosesc Android, iar 26,04% folosesc iOS.
5. Top website-uri sau aplicații folosite de utilizatorii de internet
- Chat și mesagerie – 94,5%
- Rețele sociale – 94,4%
- Motoare de căutare sau portaluri – 82,3%
- E-mail – 75,0%
- Shopping, licitații sau anunțuri – 74,9%
În România, 97,4% dintre utilizatorii de internet folosesc chat și mesagerie (în principal WhatsApp), iar procentul celor care folosesc e-mailul este de 89,8% (mult peste media mondială).
6. Top motive care îi fac pe oameni să abandoneze coșul de cumpărături de pe un magazin online
În raport, acești factori sunt prezentați ca elemente care îi încurajează pe oameni să finalizeze comanda, însă priviți invers, ei arată motivele de abandon a coșului.
Iată topul:
- Livrare gratuită – 52,6%
- Cupoane și reduceri – 40,2% (prețul tăiat… funcționează)
- Recenzii ale clienților – 33,2%
- Politică simplă de retur – 31,9%
- Checkout simplu – 28,7%
- Livrare a doua zi – 28,3%
- Puncte de loialitate – 25,1%
- Aprecieri și comentarii în social media – 22,8% (dacă ai multe aprecieri și comentarii la postări oamenii sunt mai predispuși să cumpere de la tine)
- Argumente ecologice (eco-friendly) – 18,4%
- Plată în rate fără dobândă – 17,4%
- Plată ramburs – 16,9%
- „Click and collect” (comandă online și ridicare din magazin) – 13,7%
- Servicii exclusive – 13,6%
- Finalizare comandă fără cont (guest checkout) – 13,4%
- Butoane de cumpărare pe rețele sociale – 11,7%
7. Pentru prima oară, avem mai multe achiziții de pe telefonul mobil decât de pe laptop
51,4% din totalul achizițiilor din 2024 au fost realizate de pe mobil, iar 48,7% de pe desktop.
Este pentru prima dată în istorie când mobilul depășește, la nivel de achiziții, desktopul.
Totuși, în România, 43,6% dintre achiziții sunt de pe mobil și 56,4% de pe desktop.
8. Oamenii cumpără din ce în ce mai multă educație online
Cursurile online intră în categoria numită Digital Content.
Iată topul în această categorie:
- Streaming video (Netflix & altele) – 31,5%
- Streaming audio (Spotify & altele) – 22,5%
- Aplicații mobile – 17,1%
- Jocuri pe mobil – 15,5%
- Programe de studiu sau materiale de învățare – 11,4%
- Ebook – 9,9%
- Achiziție în aplicație (in-app purchase) – 9,0%
- Serviciu de știri – 9,0%
- Serviciu web premium – 7,9%
- Pachet software – 7,7%
- Abonament la revistă online – 6,1%
- Serviciu de dating – 4,4%
9. Mai mulți români joacă la păcănele decât să dețină criptomonede
Doar 8,3% dintre români sunt proprietari de criptomonede și 14,2% dintre români au jucat online la cazinou sau pariuri în ultima lună.
10. Peste 40% dintre oameni folosesc video online ca formă de educație
Peste 40% dintre oameni folosesc video online (YouTube, în principal) ca o formă de educație.
Marea binecuvântare a internetului este că poți să înveți orice, oricând, de oriunde.
În România, acest procent este foarte apropiat de media mondială, respectiv 39,7%.
11. 1 din 3 români ascultă podcasturi
La nivel mondial, doar 22,1% dintre utilizatorii de internet ascultă podcasturi în fiecare săptămână.
În România, procentul este de 29,4%… aproape 1 din 3 români.
Mai mult decât atât, un român care ascultă podcasturi o face, în medie, 58 de minute pe zi, din nou peste media mondială, care este de 52 de minute pe zi.
12. Motivele pentru care oamenii intră pe social media au rămas neschimbate
- Să mențină legătura cu prietenii și familia – 50,8%
- Să își umple timpul liber – 39,0%
- Să citească știrile – 34,5%
- Să găsească conținut (de ex. articole, videoclipuri) – 30,5%
- Să vadă despre ce se vorbește – 29,2%
- Să găsească produse de cumpărat – 27,3%
- Să găsească inspirație pentru lucruri de făcut – 27,2%
- Să urmărească sau să vizioneze sporturi – 23,6%
- Să vadă transmisiuni live – 23,4%
- Să vadă conținut de la brandurile preferate – 22,5%
- Să își facă noi contacte – 22,1%
- Să distribuie și să discute opinii cu alții – 21,9%
- Să urmărească celebrități sau influenceri – 19,7%
- Să nu piardă ceva (FOMO) – 19,5%
13. Timpul petrecut pe social media a scăzut puțin
În acest moment, media mondială este de 2h și 21 de minute pe zi, iar în România de 2h și 6 minute.
14. Ce contează mai mult: numărul de utilizatori sau timpul petrecut pe platformă?
Numărul de utilizatori la nivel mondial pe platforme:
- Facebook – 2,28 miliarde
- YouTube – 2,26 miliarde
- Instagram – 1,67 miliarde
- TikTok – 1,59 miliarde
- LinkedIn – 1,20 miliarde
- Messenger – 947 milioane
- Snapchat – 578 milioane
- X – 574 milioane
- Pinterest – 299 milioane
Timpul petrecut lunar de un utilizator pe aceste platforme:
- TikTok – 34h 56m
- YouTube – 27h 10m
- Facebook – 17h 17m
- Instagram – 16h 13m
- WhatsApp – 16h 13m
- LINE – 6h 57m
- X – 4h 57m
- Telegram – 4h 12m
- Messenger – 3h 33m
- Snapchat – 3h 20m
- Discord – 3h 06m
- Reddit – 2h 59m
- Pinterest – 1h 31m
- LinkedIn – 0h 48m
- Threads – 0h 39m
15. Un utilizator de WhatsApp intră în aplicație de aproximativ 900 de ori în fiecare lună
Cu alte cuvinte, el intră de 30 de ori pe zi pe WhatsApp.
16. Intrăm pe diferite platforme pentru motive diferite
- 79,6% dintre utilizatorii TikTok folosesc platforma pentru content amuzant sau de relaxare.
- 72,1% dintre utilizatorii Facebook folosesc platforma pentru a comunica cu prietenii și familia.
- 70,2% dintre utilizatorii Instagram folosesc platforma pentru a distribui poze și video.
Când vine vorba de a urmări branduri sau produse, ordinea preferințelor este:
- Instagram – 62,3%
- Facebook – 52,5%
- TikTok – 51,1%
În plus, 72,9% dintre oameni folosesc cel puțin o platformă pentru a se informa despre un brand înainte de a cumpăra.
17. Facebook a rămas platforma dominantă în termeni de trafic către website
Facebook domină cu 63,9% din traficul care pleacă din platformă spre diverse website-uri.
Pe locul 2 se află Instagram, cu 13%, iar pe 3 este Pinterest, cu 9,4%.
În România, 91,4% din total trafic ce vine din social media către website-uri vine din Facebook.
Practic, Facebook are 91,4% cotă de piață în ceea ce privește generarea de trafic către site-uri, depășind toate celelalte platforme la un loc pe departe.
18. YouTube – una dintre cele mai stabile și mature platforme de social media
3 din 4 români folosesc YouTube în mod constant (75,5%). Mai mult, un utilizator de YouTube petrece în medie 29 de ore și 15 minute pe lună pe platformă.
19. Facebook a murit?
Nu, însă cu siguranță și-a pierdut din popularitate. Pe scurt, nu mai este „cool”.
Chiar și așa, 2 din 3 români (64,5%) folosesc în continuare Facebook în mod constant.
Totuși, timpul de utilizare a scăzut dramatic la 8 ore și 12 minute pe lună, mult sub media mondială de 17 ore și 17 minute.
Tipul de conținut care aduce cel mai bun engagement pe Facebook este așa-numitul album (adică 2, 3, 5 sau mai multe poze într-o singură postare).
20. Instagram – doar atât?
1 din 3 români (35,5%) folosește Instagram.
În România, un utilizator de Instagram petrece în medie 11 ore și 36 de minute pe platformă în fiecare lună.
Se pare că, în ultima perioadă, tipul de conținut care aduce cel mai bun engagement pe Instagram este caruselul (0,5% engagement raportat la totalul urmăritorilor), apoi reel-ul (0,45%) și, în final, poza (0,35%).
21. TikTok – cea mai „addictive” platformă
Strict faptic, 1 din 2 români (55,4%) folosesc această platformă, ceea ce înseamnă că TikTok depășește cu mult Instagramul.
Problema intervine când ne uităm la timpul petrecut în aplicație: un utilizator român de TikTok stă, în medie, 42 de ore și 19 minute pe lună, mult peste media mondială de 34 de ore și 56 de minute.
22. LinkedIn – o platformă în ascensiune
1 din 3 români folosește LinkedIn (31,9%). Practic, avem aproape la fel de mulți utilizatori de LinkedIn precum avem utilizatori de Instagram.
Cu toate acestea, se discută mult mai puțin despre LinkedIn decât despre Instagram.
Motivul este simplu: timpul petrecut pe platformă.
Pe LinkedIn, un român stă în medie doar 33 de minute pe lună.
23. Reclamele online reprezintă 72,7% din totalul bugetului de reclamă
La nivel mondial, se alocă anual 1,09 trilioane de $ în advertising.
Din această sumă, 72,7% merge în online.
În România, procentul este semnificativ mai mic, de 52,8%.
Totuși, suntem nr. 1 din punctul de vedere al Social Media Advertising
La nivel mondial, din totalul bugetului alocat pentru publicitatea digitală, 30,8% se duce în social media.
În România, procentul ajunge la 45,9% din bugetul de publicitate online, ceea ce ne plasează pe primul loc la acest capitol.
24. În România se cheltuie prea puțin pentru reclamă
Dacă în țări precum SUA se cheltuie 1,46% din PIB pentru advertising (și au un PIB incomparabil mai mare), în România se alocă doar 0,30% din PIB.
Media globală este de 0,99% din PIB.
Dacă un client al unei agenții de digital marketing alocă acum 2.000 de euro/lună pentru reclame pe Meta, în 5-10 ani va aloca între 6.000 și 10.000 de euro/lună.
25. Top modalități prin care oamenii descoperă un brand
- Motoare de căutare – 51,0% (este canalul nr. 2 la mine în agenție ca sursă de generare lead-uri… nr. 1 fiind recomandările de la clienții existenți)
- Rețele sociale – 46,1% (este canalul nr. 3 pentru agenție și nr. 1 pentru cursuri)
- Recenzii de la consumatori (consumer reviews) – 37,7%
- Site-uri de produse și mărci – 33,6%
- Aplicații mobile – 29,2%
- Site-uri de comparație a prețurilor – 25,7%
- Site-uri video – 22,1%
- Site-uri cu vouchere de reducere – 18,2%
- Site-uri de tip Q&A (întrebări și răspunsuri) – 17,7%
- Bloguri despre mărci și produse – 17,2%
- Site-uri specializate de recenzii – 16,3%
- Servicii de mesagerie – 13,5%
- Forumuri & panouri de discuții – 12,6%
- Vloguri – 12,1%
- Microbloguri – 11,9%