Comisia Europeană va informa companiile auto asupra faptului că va impune taxe vamale autovehiculelor electrice importate din China. Dacă aceste taxe vor intra în vigoare vor fi afectate atât mărcile chineze, cât și cele europene care produc în China, așa cum este și cazul modelului Dacia Spring.
Financial Times scrie că taxele vamale impuse mașinilor electrice din China ar putea fi de 25%, iar din aceste taxe ar putea veni la buget două miliarde euro pe an.
Franța și Spania sunt susținătoare fervente ale acestor taxe, în timp ce Germania, Ungaria și Suedia se opun, spunând că nu vor un război comercial cu China, care le-ar afecta schimburile economice.
Estimările oficiale arată că mașinile din China ar putea ajunge să aibă în 2025 o cotă de 15% din piața mașinilor electrice noi în UE, iar prețurile acestor mașini sunt în medie cu 20% mai mici decât cele ale modelelor electrice fabricate în UE.
Think-tank-ul Kiel Institute a calculat că dacă ar crește cu 20% taxele vamale pentru mașinile electrice din China importurile ar putea scădea semnificativ ținând cont că în 2023 au fost importate peste 500.000 de autoturisme electrice produse în această țară.
Dacă Uniunea Europeană ia în calcul un procent de 25%, Statele Unite ale Americii au mărit de la 25% la 100% taxele vamale pentru mașinile chinezești.
La scurt timp după anunț, Ungaria a reacționat prin ministrul economiei declarând că nu este de acord cu pedepsirea „brutală” de către Europa a producătorilor chinezi de automobile electrice notează Reuters.
„Nu suntem de acord cu pedepsirea brutală a producătorilor chinezi de automobile electrice cu tarife punitive”, a adăugat ministerul. „Protecționismul nu este soluția”, au mai spus oficialii de la Budapesta.
Ungaria a investit masiv, cheltuind peste 1 miliard de dolari în ultimii ani, cu scopul de a susține noi fabrici de baterii pe teritoriul său, inclusiv cea a gigantului chinez CATL.