Națiunea noastră a fost fondată pe ideea de bază că oamenii pe care îi alegem conduc guvernul. Nu așa funcționează America de astăzi. Majoritatea edictelor legale nu sunt legi adoptate de Congres, ci „norme și reglementări” promulgate de birocrați nealeși – zeci de mii în fiecare an, scriu Elon Musk și Vivek Ramaswamy, cei doi oameni de afaceri apropiați de președintele SUA, Donald Trump, într-un editorial publicat în „Wall Street Journal” pe care-l reproducem în cele ce urmează.
Majoritatea deciziilor de aplicare a legii și a cheltuielilor discreționare ale guvernului nu sunt luate de președintele ales în mod democratic sau de persoanele numite politic de acesta, ci de milioane de funcționari publici nealeși și ne numiți în cadrul agențiilor guvernamentale, care se consideră imuni la concediere datorită protecției funcției publice.
Acest lucru este antidemocratic și antitetic față de viziunea Fondatorilor. Impune costuri directe și indirecte masive asupra contribuabililor. Din fericire, avem o oportunitate istorică de a rezolva problema. Pe 5 noiembrie, alegătorii l-au ales în mod decisiv pe Donald Trump cu un mandat pentru o schimbare radicală și merită să o primească.
Președintele Trump ne-a rugat pe amândoi să conducem un nou Departament pentru Eficiența Guvernamentală, sau DOGE, pentru a reduce dimensiunea guvernului federal. Birocrația înrădăcinată și în continuă creștere reprezintă o amenințare existențială la adresa republicii noastre, iar politicienii au sprijinit-o prea mult timp. Acesta este motivul pentru care facem lucrurile diferit. Suntem antreprenori, nu politicieni. Vom servi ca voluntari externi, nu ca funcționari sau angajați federali. Spre deosebire de comisiile guvernamentale sau comitetele consultative, nu vom scrie doar rapoarte sau vom tăia panglici. Vom reduce costurile.
Ajutăm echipa de tranziție Trump să identifice și să angajeze o echipă restrânsă de cruciați ai guvernării mici, inclusiv unele dintre cele mai ascuțite minți tehnice și juridice din America. Această echipă va lucra în cadrul noii administrații în strânsă colaborare cu Biroul de Management și Buget al Casei Albe. Noi doi vom consilia DOGE la fiecare pas pentru a urmări trei tipuri majore de reformă: rescrierea reglementărilor, reduceri administrative și economii. Ne vom concentra în special pe impulsionarea schimbărilor prin acțiuni executive bazate pe legislația existentă, mai degrabă decât prin adoptarea de noi legi. Steaua noastră polară pentru reformă va fi Constituția Statelor Unite, cu accent pe două hotărâri critice ale Curții Supreme emise în timpul mandatului președintelui Biden.
În cauza West Virginia împotriva Agenției pentru Protecția Mediului (2022), judecătorii au susținut că agențiile nu pot impune reglementări referitoare la chestiuni economice sau politice majore decât dacă Congresul le autorizează în mod expres să facă acest lucru. În cauza Loper Bright v. Raimondo (2024), instanța a răsturnat doctrina Chevron și a susținut că instanțele federale nu ar mai trebui să se conformeze interpretărilor legii de către agențiile federale sau propriei lor autorități de elaborare a normelor. Împreună, aceste cazuri sugerează că o multitudine de reglementări federale actuale depășesc autoritatea pe care Congresul a acordat-o în temeiul legii.
DOGE va colabora cu experții juridici din cadrul agențiilor guvernamentale, ajutați de o tehnologie avansată, pentru a aplica aceste hotărâri la reglementările federale adoptate de aceste agenții. DOGE va prezenta această listă de reglementări președintelui Trump, care poate, prin acțiune executivă, să întrerupă imediat aplicarea reglementărilor respective și să inițieze procesul de revizuire și revocare. Acest lucru ar elibera persoanele fizice și întreprinderile de reglementările ilicite care nu au fost niciodată adoptate de Congres și ar stimula economia SUA.
Atunci când președintele va anula mii de astfel de reglementări, criticii vor invoca depășirea atribuțiilor executivului. De fapt, președintele va corecta excesul executiv al miilor de reglementări promulgate prin lege administrativă care nu au fost niciodată autorizate de Congres. Președintele trebuie să respecte Congresul, nu birocrații din cadrul agențiilor federale. Utilizarea ordinelor executive pentru a înlocui legiferarea prin adăugarea de noi norme împovărătoare reprezintă un afront constituțional, însă utilizarea ordinelor executive pentru a anula reglementările care au ocolit în mod greșit Congresul este legitimă și necesară pentru a respecta mandatele recente ale Curții Supreme. Iar după ce aceste reglementări vor fi anulate în totalitate, un viitor președinte nu va putea pur și simplu să apese pe buton și să le reînvie, ci va trebui să solicite Congresului să facă acest lucru.
O reducere drastică a reglementărilor federale oferă o logică industrială solidă pentru reducerea în masă a numărului de angajați în întreaga birocrație federală. DOGE intenționează să colaboreze cu persoanele numite în cadrul agențiilor pentru a identifica numărul minim de angajați de care are nevoie o agenție pentru a-și îndeplini funcțiile permise de Constituție și mandatate prin lege. Numărul de angajați federali care trebuie reduși ar trebui să fie cel puțin proporțional cu numărul de reglementări federale care sunt anulate: Nu numai că sunt necesari mai puțini angajați pentru a pune în aplicare mai puține reglementări, dar agenția ar produce mai puține reglementări odată ce domeniul său de aplicare este limitat în mod corespunzător. Angajații ale căror posturi sunt eliminate merită să fie tratați cu respect, iar obiectivul DOGE este de a sprijini tranziția lor în sectorul privat. Președintele poate utiliza legile existente pentru a le oferi stimulente pentru pensionarea anticipată și pentru a face plăți compensatorii voluntare în vederea facilitării unei plecări grațioase.
Înțelepciunea convențională susține că protecția legală a serviciului civil împiedică președintele sau chiar persoanele numite politic de acesta să concedieze lucrătorii federali. Scopul acestor protecții este de a proteja angajații împotriva represaliilor politice. Dar statutul permite „reduceri de personal” care nu vizează anumiți angajați. De asemenea, statutul îl împuternicește pe președinte să „prescrie norme care reglementează serviciul competitiv”. Această competență este largă. Președinții anteriori au folosit-o pentru a modifica normele privind serviciul civil prin decret, iar Curtea Supremă a susținut – în Franklin v. Massachusetts (1992) și Collins v. Yellen (2021) – că nu au fost constrânși de Legea privind procedurile administrative atunci când au făcut acest lucru. Cu această autoritate, dl Trump poate pune în aplicare orice număr de „norme care guvernează serviciul competitiv” care ar limita creșterea excesivă a administrației, de la concedieri pe scară largă la relocarea agențiilor federale în afara zonei Washington. Obligarea angajaților federali să vină la birou cinci zile pe săptămână ar duce la un val de concedieri voluntare pe care le salutăm: Dacă angajații federali nu doresc să se prezinte, contribuabilii americani nu ar trebui să le plătească pentru privilegiul de a sta acasă, privilegiul din era Covid.
În cele din urmă, ne concentrăm pe realizarea de economii pentru contribuabili. Scepticii se întreabă cât de multe cheltuieli federale poate stăpâni DOGE doar prin acțiuni executive. Aceștia invocă Legea din 1974 privind controlul confiscărilor, care împiedică președintele să înceteze cheltuielile autorizate de Congres. Dl Trump a sugerat anterior că acest statut este neconstituțional și credem că actuala Curte Supremă i-ar da probabil dreptate în această privință. Dar chiar și fără a se baza pe acest punct de vedere, DOGE va contribui la stoparea cheltuielilor federale excesive, vizând cheltuielile federale anuale de peste 500 de miliarde de dolari care nu sunt autorizate de Congres sau care sunt utilizate în moduri pe care Congresul nu le-a intenționat niciodată, de la 535 de milioane de dolari pe an pentru Corporația pentru radiodifuziune publică și 1,5 miliarde de dolari pentru subvenții acordate organizațiilor internaționale până la aproape 300 de milioane de dolari pentru grupuri progresiste precum Planned Parenthood.
Procesul de achiziții publice al guvernului federal este, de asemenea, foarte defectuos. Multe contracte federale au rămas neexaminate timp de ani de zile. Auditurile la scară largă efectuate în timpul unei suspendări temporare a plăților ar produce economii semnificative. Pentagonul a picat recent al șaptelea audit consecutiv, ceea ce sugerează că liderii agenției habar nu au cum este cheltuit bugetul său anual de peste 800 de miliarde de dolari. Criticii susțin că nu putem reduce în mod semnificativ deficitul federal fără să vizăm programele de drepturi, cum ar fi Medicare și Medicaid, care trebuie reduse de Congres. Dar acest lucru distrage atenția de la amploarea risipei, fraudei și abuzului la care aproape toți contribuabilii doresc să pună capăt – și pe care DOGE își propune să le abordeze prin identificarea unor acțiuni executive precise care ar duce la economii imediate pentru contribuabili.
Cu un mandat electoral decisiv și o majoritate conservatoare de 6-3 la Curtea Supremă, DOGE are o oportunitate istorică de a realiza reduceri structurale în guvernul federal. Suntem pregătiți pentru atacul intereselor înrădăcinate din Washington. Ne așteptăm să învingem. Acum este momentul pentru acțiuni decisive. Obiectivul nostru principal pentru DOGE este să eliminăm necesitatea existenței sale până la 4 iulie 2026 – data de expirare pe care am stabilit-o pentru proiectul nostru. Nu există un cadou de aniversare mai bun pentru națiunea noastră la cea de-a 250-a aniversare a sa decât să oferim un guvern federal care i-ar face mândri pe Fondatorii noștri.