PNL a cheltuit subvenția primită din banii contribuabililor pe primele șase luni ale anului în curs doar pe presă, propagandă și consultanță politică. Și a trebuit să completeze cu încă 5 milioane de lei (1 milion de euro) bani din surse private.
„Independent news” continuă serialul dedicat finanțării partidelor din bani publici cu episodul 2, dedicat formațiunii liberale.
Astfel, în perioada ianuarie – iunie 2024, liberalii au primit de la Bugetul de stat suma de 44.190.932 lei, adică 8.879.209 euro.
Nu mai puțin de 35.992.500 lei (7.231.992 euro) din această sumă, adică 82% din totalul subvenției și 54% din totalul cheltuielilor, au fost folosiți pentru promovarea partidului în presă și alte activități de propagandă.
Suma echivalează cu 9.728 de salarii minime pe economie și 15.717 pensii medii.
Suma este cu 900.000 de euro mai mică decât cea cheltuită de PSD la acest capitol: 40.546.590 de lei (8.147.284 euro).
Citește și:
Cine s-a înfruptat din banii de propagandă
Potrivit Snoop.ro, PNL a folosit pentru promovarea în mediul online firma intermediară Avandor Internațional SRL. Compania aparține lui Marius Deak.
O altă firmă în care Marius Deak este asociat, Avandor Labs. Deak se prezintă ca „unul dintre pionierii pieței românești de publicitate online, fiind creatorul algoritmilor Avandor”.
Liberalii au decis la începutul acestui an să renunțe la colaborarea cu Inventus Strategy Design, deținută de Cosmin Ivănuș, firmă cu care colaborau din ianuarie 2022.
Prin intermediul Avandor Internațional, liberalii au plătit 4.86 milioane de lei pentru producţia şi difuzarea materialelor de propagandă electorală online. Tot pentru mediul online, firma Premiere Consulting a încasat 480.000 de lei.
În campania electorală de la locale, PNL a avut contracte cu DBV Media House (grupul Realitatea), în valoare de 2.339.297 de lei și de 5.171.224 de lei. Prima factură este din 28 mai, iar cea de-a doua este din 31 mai 2024, conform documentelor consultate de Snoop.
Pe 24 mai, ziua PNL, a fost emisă și factura către Campus Media TV SRL (grupul Digi24) de 722.536 de lei. Obiectul contractului este tot „producţia şi difuzarea materialelor de propagandă electorală la radio, televiziune şi în presa scrisă.
Motivus Media SRL a primit de la PNL 100.000 de lei pentru producţia şi difuzarea materialelor de propagandă electorală online.
Liberalii au plătit tot pentru mediul online peste 500.000 de lei către Media UNO SRL din Vrancea și, în aceeași campanie electorală, spre mai multe site-uri locale.
Bani pentru consultanță politică
Suma de 13.751.566 lei (2.763.078 euro) a fost cheltuită de liberali pe servicii de consultanță politică. Dacă o adăugăm sumei pentru presă și propagandă depășim valoarea totală a subvenției primite din fonduri publice cu 5.552.934 lei (1.115.742 euro).
Spre comparație, în primele cinci luni din 2023, PNL a cheltuit doar 3.500.177 lei (703.284 euro) pe consultanță politică, aproape de patru ori mai puțin.
Grafic: Libertatea
Cea mai mare parte din această sumă a fost încasată de firma Kensington Communication, deținută de foștii jurnaliști Răzvan Săndulescu, cu 60%, și Cătălin Dumitru, cu 40%, potrivit termene.ro. PNL a reluat contractul cu Kensington Communication la finalul anului 2022.
Pe sondajele de opinie de dinaintea alegerilor locale din 9 iunie PNL a plătit 3.614.513 lei (726.258 euro), iar pe organizarea de activități cu caracter politic „doar” 1.858.297 lei (373.385 euro).