Peste 150.000 de șoferi de camion români aleg această meserie pentru că este mai bine plătită. Pentru 2.000 Euro pe lună, aceștia acceptă să petreacă circa jumătate de an departe de familiile lor.
La nivel european, 20% dintre șoferii de camion sunt cetățeni români. Toțuși, realitatea arată că șoferii din alte țări ale Europei pot câștiga dublu.
Deși pare o meserie care oferă stabilitate financiară, mai bine de 50% din operatorii de transport rutier au probleme la nivel global cu angajarea de șoferi calificați. Dacă nu se iau măsuri pentru atragerea șoferilor tineri, peste 7 milioane de posturi de șoferi de camion ar putea rămâne neocupate până în 2028.
În prezent, mai puțin de 12% dintre șoferii de camion au mai puțin de 25 de ani, în timp ce în Europa acest procent scade la 5%.
În Franța, de exemplu, costul mediu de obținere a unui permis de șofer de camion și a unui certificat de competență profesională este de 5.250 euro, de peste trei ori mai mare decât salariul minim lunar.
eCascadia
Daimler Truck, o subsidiară a companiei-mamă Mercedes-Benz, vine cu o soluție, anunțând că primul său camion autonom la care lucrează de aproape 10 ani va face posibil transportul complet autonom de mărfuri până în 2027, scrie „The Verge”.
Camionul este o versiune complet electrică a popularului model Freightliner Cascadia. Așa-numitul eCascadia a fost echipat cu un set de senzori puternici de lungă rază care îi permit să „vadă” mediul înconjurător, precum și un computer puternic care poate procesa datele senzorilor și să ia decizii de navigație.
Camioanele vor fi operate în sud-vestul SUA, transportând mărfuri de la un centru la altul ca parte a unui serviciu de transport de mărfuri pe distanțe medii.
„Pornim cu un vehicul autonom care nu doarme, nu trebuie să se oprească și practic poate conduce continuu de la un hub la altul. Șoferii vor rămâne în vehicul pe durata testelor și vor fi responsabili pentru scenarii mai complexe și operațiunile de urgență.” a declarat Joanna Butler, șefa grupului global de tehnologie autonomă al Daimler.
Pericole
Producția în serie nu este exclusă, însă e posibilă doar atunci când compania va considera că tehnologia este suficient de sigură pentru a începe testele pe drumurile publice.
Opinia publică față de vehiculele autonome a scăzut, în mare parte din cauza greșelilor făcute de companii precum Tesla și Cruise, ultima fiind forțată să își întrerupă operațiunile la nivel național, după ce un pieton a fost rănit de unul dintre vehiculele sale.
Despre camioanele autonome s-a preconizat că vor ajunge pe piață înaintea robotaxiurilor și a vehiculelor autonome deținute personal, dar au fost probleme serioase pe drumuri accidentate iar asta a întârziat adopția lor în masă.
Mai mult, unele companii de transport rutier fără șofer au dat faliment, în timp ce altele au renunțat la aceste planuri din lipsa de investiții pe termen lung.